• Natura Te Vindeca

  • Natura Te Vindeca

  • Natura Te Vindeca

O intrebare comuna pe care o primesc este despre cata sare ar trebui sa mancam.

Organizaţia Mondială a Sanatatii sfatuieste adultii să consume mai putina sare si sa includa un minimum de potasiu în dieta lor zilnica pentru a reduce riscul de boli cardiovasculare sau atacuri cerebrale.
Conform Organizaţiei Mondiale a Sanatatii adultii ar trebui să consume
mai puţin de 2 grame de sodiu adica 5 grame de sare si cel puţin 3,5 grame de potasiu pe zi.

Limita maxima recomandata este in jur de 6 grame, aproximativ o lingurita de sare pe zi.

Marea majoritate a populatiei consuma considerabil mai multa sare decat precizeaza recomandarile mai sus amintite, mai ales cei care consuma diverse alimente procesate care au nativ in ele cantitati mari de sare.

Recomandarile de a manca mai putina sare pornesc de la presupunerea ca aceasta creste tensiunea arteriala deci prin efect riscul de boli cardio-vasculare si atac vascular.

Cu toate acestea, beneficiile consumului redus de sare sunt puse serios la indoiala.

Este adevarat ca reducerea consumului de sare are beneficii clare pentru o categorie de populatie care sufera de o afectiune numita hipertensiune senzitiva la sare.

Pentru majoritatea oamenilor insa, reducerea drastica consumului de sare nu are efecte semnificative asupra hipertensiunii arteriale.
De obicei efectul restrictiei aproape ca nu se observa. Un studiu din 2013 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23558162 arata ca restrictia de sare a redus presiunea sistolica cu numai 2.42 mmHg si cea diasistolica cu numai 1.00 mmHg.

Aceasta insemna spre exemplu sa cobori de la 130/75 mmHg to 128/74 mmHg. Rezultate nu tocmai grozave in schimbul unei diete lipsite de gust.

De asemenea conform studiilor consumul limitat de sare nu pare sa reduca riscul de infarct, atac vascular sau moarte.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25519688

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9519949

CONCLUZIA:

Daca mananci mai putina sare poti sa reduci tensiunea un pic dar nu exista dovezi clare care sa arate ca daca faci asta esti mai ferit de riscuri.

Consumul redus de sare poate fi in schimb daunator !

Exista dovezi care sugereaza ca o dieta fara sare poate sa fie pur si simplu daunatoare.

Efectele negative includ:
- BOLI DE INIMA:
Multiple studii arata ca un consum sub 3 grame sodiu / zi este relationat cu un risc crescut de deces in cauza bolilor de inima.
* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21540421

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22110105

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16490476
* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21307382

- INFARCT:
Un studiu arata un risc cu 160% mai mare de a muri de infarct la pacientii cu regim hiposodat.

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21731062

 - REZISTENTA LA INSULINA:
Exista studii care arata ca dieta fara sare poate creste riscul de rezistenta la insulina.

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036373

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12691602/

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17425514/

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10371376

 - DIABETUL DE TIP 2:
Exista un studiu care arata ca in pacientii cu diebet de tip 2 mai putina sare a rezultat intr-un risc crescut de deces:

* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21289228

CONCLUZIA:

Consumul redus de sare este legat de nivel crescut de colesterol LDL ,Trigliceride si rezistenta la insulina si poate sa creasca riscul de deces prin boli de inima, infarct si diabet de tip 2.

Sa mancam deci mai putina sare ?

Exista bineinteles boli care fac absolut necesara reducerea consumului de sare.
Daca suferi de o astfel de boala cu siguranta trebuie sa asculti de recomandarea medicului !

Daca esti o persoana sanatoasa cu o dieta echilibrata sarea nu este un motiv de ingrijorare.

Cand este foarte cald afara consumul de sare ar trebui crescut pentru a elimina riscul de deshidratare si pierdere a electrolitilor prin transpiratie, si atacului de caldura care poate aparea atunci cand sunt temperaturi mai mari de 31 de grade.

In cazul temperaturilor extreme cei ce au un regim hiposodat trebuie sa ia masuri exceptionale de precautie pentru ca sunt mult mai expusi la riscuri.


ATENTIE!
Calitatea sarii pe care o consumam este foarte importanta. Foarte multe din riscurile asociate cu sarea sunt de fapt legate de aditivii gasiti in sarea rafinata. De aceea este foarte important sa folosim sarea in forma ei pura, naturala, ne rafinata si ne aditivata. Cititi intotdeuna eticheta.
Fie ca alegeti sare de Mina, sare de Mare, sare de Hymalaia sau alte tipuri de sare, asigurati-va ca acestea sunt asa cum le-a lasat mama natura !

Consumul de Prea Multa sau Prea Putina sare poate fi daunator !

Problema reala este consumul de prea putin Potasiu, adica prea putine legume si verdeturi!
Cateva exemple de alimente bogate in potasiu: Avocado, seminte de floarea soarelui, spanac, cartofi, foasole, pepene rosu, portocale.

 

 

 

 

 

 

 

 



« Raceli si gripe -atitudini de urmat Ceai din Frunze de Goji Berry »

Articole Similare